perjantai 19. huhtikuuta 2013

Kotinauhoituksia vaikeamman kautta, eli minun työmenetelmäni.

Impsool by Mizeryblogmusic

Sunnuntaina kävin erään bändin koesoitossa, ennen sitä ajattelin että jos hieman nauhoittelisin soittoani vaikkapa soittonäytteeksi.

Kyseinen yhtye soittaa eräänlaista iskelmäheviä ja sen innoittamana istuin alas kitaran kanssa ja soittelin mitä päähän sattuu tulemaan ja sen pohjalta päädyin tiettyyn sointukuvioon ja siirryin tietokoneen ääreen.


Yleensä tabitan ideani ylös Tabit-nimiseen ohjelmaan, tämä myös auttaa sävellystyössä rakenteiden ja melodioiden suhteen suunnattomasti.

Käytän sitä myös rumpuraitojen ohjelmointiin, erona lähes kaikille tuttuun Guitar Pro-ohjelmaan on helppokäyttöisyys, aika-arvoja ei tarvitse miettiä, vaan ainoastaan asetella sävel haluamaansa kohtaan. Tracker-ohjelmilla aloittaneena tämä ohjelma tuntui lähes luonnolliselta jatkumalta minulle.

Tabit-ohjelmasta exporttaan rumpuraidan midi-tiedostoksi Addictive Drumsia varten.


Käyttämäni Addictive Drumsin versio ei tahdo käyttää samaa kartoitusta kuin midi-standardi, jonka takia joudun käsittelemään tiedoston Mark Heathin 'Midi File Mapper'-ohjelmalla. Uudemmat versiot ilmeisesti suostuvat ymmärtämään standardin mukaista kartoitusta, mutta minun täytyy tehdä tämä vaikeamman kautta.


Tämän jälkeen siirryn Fruity Loops-ohjelman puolelle. Lisään Addictive Drumsin uuteen projektiin, lataan midi-tiedoston tälle raidalle, valitsen ja muokkaan mahdollisesti rumpusettiä. Tällä kertaa käytin "live on stage"-presettiä, josta hieman vaimensin peltejä, ihan vain muutaman desibelin sillä en tykkää siitä miten voimakkaasti ne korvaan hakkaavat, mielestäni niiden ei tarvitse kuulua niin voimakkaina, tärkeintä on että virveli ja basari kuuluvat.

Tämän jälkeen valitsen valikosta export -> wave file.


Ja sitten vasta kaiken tämän jälkeen siirrytään varsinaisen nauhotus-osuuteen 'Adobe Audition'-ohjelman puolelle.

Lisään rumpuraidan, asetan projektin metronomin temmon kohdilleen ja kaivan basson esiin.

Bassoraitojen nauhoituksen jälkeen siirryn kitaran kimppuun. Kitaran laitoin suoraan M-Audion instrumentille sovitettuun linjatuloon ja soitin kuivana narulle. Särökitaroita on oikeastaan hieman inhottavaa soittaa näin nauhalle ja olenkin miettinyt kitarasignaalin jakamista äänikortille ja kitaravahvistimelle, näin saisin vahvistimelta säröisen saundin ja nauhalle päätyisi kuiva saundi jatkokäsittelyä varten.


Kitaroiden säröyttämiseen käytin Kuassa Amplifikation-pluginia, jonka löysin 'Computer Music'-lehden mukana tulleelta dvd:ltä.

Sooloiltuani taustojeni päälle jotain satunnaista, löin koko projektin kasaan ja latasin internettiin kaikkien iloksi ja suruksi. En tiedä miten muilla, mutta itselläni iski nauhoitus vaiheessa jonkinlainen epäusko soittooni ja soitellessani fiilis oli tyyliin "ei tästä mitään tuu", melkein jätin koko pätkän julkaisematta, mutta sitten tulin siihen tulokseen, että olkoon nyt, en kuitenkaan parempaan pysty.

Tälläiseen työmenetelmään olen päässyt kasvamaan sisälle ja tuntuu hieman vaikealta lähtä muuttamaan jo opittua. Asiat voisi toki tehdä huomattavasti helpommin ja ei niin monen mutkan kautta.

Ehkäpä joku päivä...

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti